مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 خرداد 1401 ساعت 17:022022-06-19سياسي

خواندنی های تاریخ| نظر «علی شریعتی» درباره آمریکا که نشنیده اید


علی شریعتی که «روشنفکر» بود در دهه 50 شمسی که اغلب روشنفکران شیفته و فریفته غرب بودند درباره آمریکا چه گفته باشد خوب است؟ خیلی ها نشنیده اند، - گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: امروز چهل و پنجمین سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی است.

او در 29 خرداد سال 1356 درگذشته است.

از نظر او، وظیفه روشنفکر این است: کار اصلی هر روشنفکری در این جهان و در این عصر، یک مبارزه آزادی بخش فکری و فرهنگی است برای نجات انسان از منجلاب وقیح سرمایه داری و استثمار طبقاتی .

معلوم است که چنین فردی نظر مثبتی هم به آمریکا نداشت که در آن روزگار نماد سرمایه داری بود اما توصیف وی از آمریکا زیادی عجیب است و ظریف است.

روشنفکری که معتقد بود: یکی از راه های مبارزه با غرب زدگی، شناختنِ واقعی غرب است و خودش غرب شناس بود در دوره پهلوی دوم که حکومت ایران زیر سلطه فرهنگی و سیاسی آمریکا بود به روشنی و بدون هیچ ملاحظه و پنهان کاری آمریکا را نقد کرد.

علی شریعتی درباره آمریکا گفته است: آمریکا! آمریکا! این بلاهت عظیم و توحش متمدن و بدویت مدرن و خشونت با اتیکت و غارت قانونمند و خوشبختی زشت و آزادی لَش و دموکراسی احمق و اندیویدوآلیسم [فردگرایی] قالب ریزی شده و استانداردیزه و بالاخره همان جاهلیت عرب .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خواندنی های تاریخ| نظر «علی شریعتی» درباره آمریکا که نشنیده اید

خواندنی های تاریخ| نظر «علی شریعتی» درباره آمریکا که نشنیده اید